<
X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 @ 23:53

مقدمه ای بر خوردگی:

کلمه خوردگی قدمتی به اندازه عمر زمین دارد.اما با نامهای مختلفی شناخته شده است.عموما" خوردگی را به صورت لایه های زنگ و پدیده ای نامطلوب که باعث تخریب ظاهر و کوتاه شدن عمر اشیا می گردد معرفی می کنند.یکی از فلاسفه روم باستان در یکی از رسائل خود در مورد تخریب آهن در برابر خوردگی اشاراتی دارد.بنابراین خوردگی از عهد باستان تاکنون نه تنها کیفیت زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده , بلکه باعث کند شدن روند پیشرفتهای فنی هم شده است.نوشته های تاریخی زیادی از دال بر مشاهده خوردگی از نویسندگان, فلاسفه و دانشمندان وجود دارد. اما مدارک جهت بررسی مکانبزمهای خوردگی ودلایل آن تا قبل از اینکه روبرت بویل(1) " شروع مکانیکی خوردگی " را بنویسد بسیار اندک بود.

فلاسفه , دانشمندان و نویسندگان خوردگی را مشاهده کرده و در نوشته هایشان از آن ذکر کرده اند.


مهمترین توجه به این موضوع توسط فاراده (1867-1791) انجام شده است. فاراده ارتباط کمی بین واکنشهای شیمیایی و جریان الکتریکی را بررسی کرده است. اساس قوانین اول و دوم فاراده محاسبه سرعت خوردگی فلزات می باشد. نظریه های کنترل خوردگی از ابتدای قرن نورده عمومیت پیدا کرد ه است. "وایتلی" (1903) با توجه به مشاهدات الکتروشیمی بنیانی علمی برای کنترل خوردگی تهیه کرد. در ابتدای قرن هیجده مشاهده شده بود که آهن به سرعت در اسید نیتریک خورده می شود اما در اسید نیتریک غلیظ خوردگی آهن وجود ندارد.

"shonbein" در سال 1836 نشان داد که آهن می تواند لایه محافظ (passive) بسازد{2}. این موضوع در "U.R" قید شده است. در سال 1923 تئوری های الکتروشیمی "Evans"{3) فهم پیشرفته ای از دلایل کنترل خوردگی ارائه داده است. پیشرفتهای قابل توجهی از درک خوردگی توسط "Evans"{3} "unhlig"{4}," Fontana"{5}, انجام شده است.

در دانشگاهای "M.I.T" , ایالات متحده و انگلستان آزمایشگاه هایی دایر شده است که توسعه و رشد دانش خوردگی و تکنولوژی آن را به صورت موضوعاتی مدون بررسی می کنند.

در سالهای اخیر دانش و مهندسی خوردگی بخش وسیعی از تحصیلات جهانی را اشغال کرده است.

1-2) تعاریف:

اگر بخواهیم مقایسه ای برای روند طبیعی و اقتصادی خوردگی انجام دهیم . می توان آن را با پدیده هایی مانند زلزله ,طوفان , سیل و آتشفشان قیاس کرد با این تفاوت اساسی که ما اجبار در پذیرش پدیده های مذکور داریم ولی خوردگی قابل پیش بینی و کنترل است.تعاریف متعددی از خوردگی ارائه شده است . و مجددا" به تعدادی از این تعاریف ذیلا" اشاره می کنیم.

الف ((A :خوردگی آشکار شدن ضایعات سطحی ناشی از واکنش فلز با محیط است.

ب(B): خوردگی منتج از فعل و انفعالات یک فلز و محیط است که منجر به تخریب تدریجی فلز می شود.

ج(C): خوردگی تخریب ظاهری فلز به وسیله واکنشهای شیمیایی یا زیست محیطی می باشد.

د(D): خوردگی تعریفی برعکس متالورژی دارد. برای مثال , آهن از گرمایش هماتیت در برابر کربن به دست می آید .آهن خورده می شود و دوباره به زنگ آهن تبدیل می شود.

واین خود یک چرخه کامل است. هماتیت و زنگ آهن از نظر ترکیب شیمیایی یکسان هستند. (fig1.1)

ذ(E): خوردگی تخریب یا ضعیف شدن کیفیت مواد در نتیجه واکنش با محیط می باشد.(Fontana)

ر(F): خوردگی حمله شیمیایی و الکتروشیمی محیط به فلز است و نهایتا" منجر به تخریب می شود.(Unhlig)



علی رغم تعاریف متفاوت , قابل مشاهده است که خوردگی نتیجه تماس بین مواد و محیط اطراف است.تا سال 1960 بحث خوردگی در مورد فلزات و آلیاژهای آنها بود و به صورت مدون شده سرامیکها , کامپوزیتها , پولیمرها و نیمه هادی ها را شامل نمی گشت. ولی امروزه بحث خوردگی همه مصنوعات ساخت بشر و طبیعی اعم از فلز, غیرفلز و بیومتریال را شامل می شود.و فقط مختص فلزات و آلیاژهای آنها نیست. در سالهای اخیر پیشرفت بحث خوردگی همراه با توسعه و تغییر در مواد بسیار مشهود است.




1-3) محیط خورنده:

بدون تعریف محیط خوردگی فاقد مفهوم است. همه محیط ها به نوعی خورنده هستند . ولی دجه خورندگی آنها متفاوت است. فهرست زیر نمونه هایی از محیطهای خورنده هستند.

1- هوا و رطوبت

2- آب مقطر , اب دریا , اب نمک

3- اتمسفر های صنعتی ,دریایی, شهری و طبیعی

4- بخار و گاز , مانند کلرین

5- آمونیاک

6- سولفید هیدروژن

7- دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن

8- گازهای سوختی

9- الکال ها

10- خاک

بنابراین مشاهده شد که خوردگی یک نیروی پتانسیل مخرب در اقتصاد, مخرب و کاهنده بازدهی در منابع , مسبب شکست طرحها وتجهیزات و اجرای آنها می باشد.



1-4) پیامدهای خوردگی

تعدادی از پیامد های خوردگی در زیر به طور خلاصه آمده است.
از کار افتادن طرحها . یکی از عوامل و مسائل جدی در توقف کار صنایع تولیدی , نیروگاه های هسته ای , پالایشگاه ها خوردگی می باشد
از دست رفتن محصولات . نشتی در ظروف , مخازن ذخیره ,خطوط انتقال آب و نفت سبب از دست رفتن محصولات می باشد .که بسیار مضر و خطرناک است.مشخص شده است که حداقل 25% آب با سوراخ شدن از بین می رود.
کاهش بازدهی . پوشانده شدن سطوح تیوبهای مبدل و لوله ها با محصولات خوردگی باعث کاهش انتقال حرارت و نهایتا" ظرفیت می شود.
آلودگی. محصولات خوردگی ممکن است باعث ایجاد آلودگی در صنایع شیمیایی, دارویی , رنگی , کالاها با پیامد های بسیار مخرب شود.
خطرات هسته ای . فاجعه " چرنوبیل" مثالی فراموش نشدنی از انتقال مواد رادیو اکتیو به داخل آب می باشد .که عامل اصلی این فاجعه خوردگی بود. این مسئله برای زندگی انسان ,حیوان و محیط زیست بسیار مرگبار بود.

میزان خوردگی بستگی به حساسیت فلز یا آلیاژ به محیطی خاص دارد.برای مثال مس به شدت در محیط های آمونیاکی خورده می شود .و مشکلات بزرگی را در محیط های کشاورزی به وجود می آورد.اسناد تاریخی وجود دارند که نشان می دهد برنز در معرض آمونیاک ناشی از کود شیمیایی تخریب گشته است. شرایط محیطی روش کنترل خوردگی را مشخص می کند . مانند استفاده از بازدارنده های خوردگی و خطوط انتقال نفت.

1-5) هزینه خوردگی :

در ایالات متحده , مطالعه مشترکی موسسات NACE{8} و FHWA{7} انجام شد. در این تحقیقات هزینه های مستقیم خوردگی حدود 276 ملیارد دلار آمریکا تحمین زده شد. که از این مبلغ حدود 1/3 درصد آن مربوط به تخریب محصولات داخلی ایالات متحده بوده است.

بر اساس یک تحقیق گسترده که در " آزمایشگاه های نظامی کلمب" و موسسه ملی استاندار و تکنولوژی (NIST)

در سال 1975 انجام شد . هزینه ها 82 ملیارد دلار آمریکا براورد گردید.با در نظر گرفتن قیمتهای تورم این مبلغ طی 25 سال گذشته بالغ بر 350 ملیارد دلار آمریکا می باشد. به روز کردن سالانه اطلاعات به دلیل زمان بر بودن مطالعات در سازه ها ممکن نیست. طی دو مطالعه مشخص شده است که هزینه های خوردگی بسیار بهت برانگیز است و در یک براورد کلی نشان داده است که مبلغ 350 دلار آمریکا مقداری منطقی در دو سه سال اخیر است.

با کنترل و اندازه گیری صحیح خوردگی , حداقل 35 % از مبلغ فوق الذکر را می توان کاهش داد.

هزینه های خوردگی در انگلستان 5-4 درصد این هزینه در ژاپن است. .هزینه های خوردگی در ژاپن سالانه 5258 ین براورد شده است.

برای اغلب کشورهای صنعتی هزینه های خوردگی 5/3 تا 5/4 درصد این هزینه ها در ژاپن است. در زیر اشاراتی به تلفات اقتصادی ناشی از خوردگی وجود دارد.


هزینه های خوردگی در خطوط لوله انتقال گاز و نفت در ایالات متحده بالغ بر 7 ملیارد دلار آمریکا است.براورد در قسمتهای تولید نفت در سایر کشورها در مناطق خلیجی نامعلوم است.هرچند به دلیل خورنده بودن این محیطها , براوردهای اقتصادی می تواند بسیار چشمگیر باشد.
عمر مفید اتوموبیل در نواحی ساحلی خلیج فارس فقط حدود شش ماه است


نزدیک به 95% از تخریبهای بتونی در سواحل خلیج فارس به دلیل خوردگی در تقویت کننده های فلزی بتون می باشد.{10}
تخمین زده شده است که 10 درصد از هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیمایی در ایالات متحده ناشی از خوردگی می باشد.
تلفات ناشی از خوردگی در انگلستان بر حسب تن در سال بالغ بر 350 ملیون تن در حمل ونقل, 280 ملیون تن در معادن, 250 ملیون تن در ساخت و ساز و 180 ملیون تن در نفت و صنایع شیمیایی گزارش شده است.(This are uncorrected 1971 figur)
حدود 120 ملیارد دلار جهت هزینه های تعمیر ونگهداری سازه هایی زیربنایی مصرف می شود.{13}
هزینه های تقریبی خوردگی در ایالت متحده سالانه 4/23 ملیارد دلار است.
هر نوزاد جدیدی که متولد می شود سالانه مبلغی معادل 40 دلار آمریکا جهت خوردگی به جهان بدهکار است.



1-6) پرداختن به بررسی خوردگی به طور ریز

صنایع نفت,پتروشیمی , شیمیایی,کاغذ و حمل ونقل(راه آهن, خودرو و هوایی) مواردی هستند که خوردگی هزینه هایی را به آنها تحمیل می کند. در کشور های متفاوت هزینه خوردگی یکسان نیست.برای مثال در ایالات متحده صنعت حمل و نقل ** دارای بیشترین هزینه های مرتبط با خوردگی بوده است.در صورتیکه در کشورهای تولید کننده نفت مانند کشور های حوزه خلیج (فارس) صنایع نفت و پتروشیمی بزرگترین خسارتهای ناشی از خوردگی را متحمل می شوند.



بخش شاه راهها ی ایالات متحده 4000000 مایل طول و شامل 583000 پل می باشد . که نیاز به تعمیر و نگهداری ویژه نیاز دارد.{8}. هزینه مستقیم سالانه خسارات ناشی از خوردگی 3/8 ملیارد دلار آمریکا تخمین زده شد ه است. خوردگی به طور مستقیم در حدود 7/29 ملیارد دلار آمریکا به صنعت حمل و نقل خسارت وارد می کند. که این هزینه شامل خوردگی در هواپیما , تخریب مواد حین انتقال, راه آهن و کشتی ها می باشد.{8}

در بخش نفت , حفاری خطرات زیادی را برای تجهیزات به همراه دارد . خطراتی مانند خوردگی تحت تنش(scc) ,

ترکهای ناشی از حضور هیدروژن و سولفید هیدروژن. {6}. خسارت های مربوط به این بخش بالغ بر 2/1 دلار آمریکا در ایالات متحده است.در کشورهای اصلی تولید کننده نفت مانند ایران , عربستان سعودی , کویت این خسارتها سرسام آور است. هزینه های مستقیم ناشی از خسارتهای خوردگی در صنایع هواپیمایی بیش از 2/2 ملیارد دلار است.{8}.خوردگی زیانهای جدی برای تجهیزات دفاعی دارد.در جنگ خلیج, مشکل اصلی تخریب در تیغه های پره بالاگردها ناشی از خوردگی سایشی به وسیله ماسه های بیابان بوده است.در بعضی از موارد کاهش ضخامت تیغه ها در حدود 3-2 میلی متر بوده و خوردگی سایشی بیابانی چالش جدیدی برای دانشمندان و مهندسین خوردگی به وجود آورد. نگهداری تجهیزات دفاعی موضوع مهم دیگری برای کشور هایی است که دارای محیط خورنده هستند. کشورهایی مانند عربستان سعودی , مالزی و جنوب آسیا است.

رطوبت بزرگترین عامل مخرب برای برای سخت افزار های دفاعی است. نگهداری تجهیزات دفاعی باید در جای باشد که رطوبت, بارش و خاکهای الکالینی ,حداقل است. دور از محیط های دریایی و با حداقل ذرات غبار باشد.

با توجه به خلاصه فوق الذکر, مشاهدات نشان داده که خوردگی در همه جا وجود دارد. هیج نقطه ای در صنعت از خوردگی در امان نیست. و لازم است مهندسین و دانشمندان خوردگی همواره برای مقابله با این پدیده(خوردگی)

آماده باشند.

1-7) دانش خوردگی و مهندسی خوردگی

مورد علمی قضیه باتوجه به مشاهدات موضوعی یا تجربی بخش تئوری ,قوانین و توضیح پدیده خوردگی را پوشش می دهد.به عنوان مثال توضیحات حالتهای مختلف خوردگی ,سرعت خوردگی و مکانیزمهای خوردگی بخشهایی هستند که به وسیله دانش خوردگی بررسی می شوند. به نوعی دانش خوردگی پاسخ به چرا های خوردگی است .

بر خلاف" دانش خوردگی" , " مهندسی خوردگی" اهداف خاص تحت قوانین و جهت های مشخصی را پیگیری می کند .که به چگونگی این عمل می پردازد.مهندسی خوردگی اعمال اصول تکامل یافته ای از دانش خوردگی است که به دنبال حداقل کردن خوردگی یا پیشگیری از آن است.

مهندسی خوردگی ,انجام طراحی جهت پیشگیری از خوردگی و اعمال کد ها و شیوه های مشخص و تعریف شده ای می باشد. اندازه و نوع روشهای پیشگیری از خوردگی , مانند حفاظت کاتدی , طراحی برای جلوگیری از خوردگی و پوشش دادن سازه ها مجموعه هایی هستند که در حیطه مهندسی خوردگی هستند.

هر چند , دانش و مهندسی خوردگی به هم مرتبط و نمی توانند از یکدیگر منفک باشند. ارتباط پایدار بین این دو موضوع منجر به خلق روشهای جدید و بهتری برای حفاظت در برابر خوردگی در همه زمانها می باشد.

1-8) وابستگی ماهیت خوردگی به سایر علوم

موضوع خوردگی به سایر شاخه علوم ارتباط دارد و همه علوم پایه را در بر می گیرد.دانشهایی مانند فیزیک, شیمی و زیست شناسی و همه شاخه های مهندسی مانند مهنسی عمران,مکانیک, الکترونیک و متالورژی را فرا می گیرد.





1-9)تحصیلات خوردگی

دانش خوردگی به سرعت و بدون هیچ مانعی در حال انتقال است . و از حالت ابهام و پوشیده به سمت منظم شدن در قالب یک شاخه مهندسی تبدیل شده است. در سال 1946 در سه دانشگاه ایالات متحده رشته خوردگی تدریس می شد .ولی امروزه دانش خوردگی اغلب دانشگاه ها و موسسات فنی در ایالات متحده,انگلستان,اروپا,جنوب آسیا, آفریقا وژاپن را فرا گرفته است. هم اکنون یکی از موارد مهم در طراحی ها خوردگی می باشد.آشنایی با موسساتی مانند " انجمن ملی مهندسین خوردگی.(NACE)" . " اتحادیه خوردگی اروپا".(EFC) . "انجمن مهندسین خوردگی ژاپن".(JSCE) و سایر موسسات نقش بسزایی را در تدوین قوانینی برای جهت دار کردن تحصیلات مهندسی خوردگی ایفا کرده اند. اطلاعات ریز , مراکز آموزش و سایر موارد مربوط به خوردگی در کتب گوناگون و سایت های مختلف قابل دریافت هستند.منابع اطلاعات این موضوع در فهرست مراجع موجود است.پیرو تلاش همگانی دانشمندان و مهندسین خوردگی, مشخص شده است که مهندسی خوردگی تاثیر فزاینده ای بر روی توزیع فعالیتهای مربوطه و پیشرفت تکنولوژی در صنعت از سازه های ساختمانی گرفته تا سفینه های فضایی داشته است.



1-10) جنبه های گوناگون تاثیر خوردگی

1- جلوگیری از نفوذ محتویات محیط : برای کم کردن میزان احتمال خوردگی باید ورود عناصر محیطی به لوله ها, تجهیزات , ظروف , مخازن و غیره را تا حد امکان کم کرد.

2- استحکام مکانیکی: خوردگی نباید به حدی باشد که مقاومت سازه را در برابر یک نیرو تعریف شده کاهش دهد.و استحکام نباید به وسیله خوردگی تحت تاثیر قرار بگیرد.



3- یکپارچگی ابعادی : برای مهندسین طراح عدم تغییر ابعاد ,(حین کار) مورد بسیار مهمی است . این مورد نباید به وسیله خوردگی تحت تاثیر قرار گیرد.

4- خواص فیزیکی: برای یک طرح با بازدهی مناسب , خواص فیزیکی مانند هدایت گرمایی و الکتریکی تجهیزات , مواد و اجزا طرح نباید توسط خوردگی به گونه ای تحت تاثیر قرار گیرد .که از حالت مطلوب و مورد نظر دور شود.

5- آلودگی خوردگی به شکلی پیشرفت کتد که سطوح تجهیزات ,محصولات غذایی, داروها را پوشانده و سلامت و ایمنی محیط را به خطر بیاندازد

6- تخریب تجهیزات : ممکن است تنظیم تجهیزاتی که در معرض خطر شکست ناشی از خوردگی هستند به هم بخورد.

تشخیص اینکه خوردگی موثر یک قطعه و یا اندازه تخریب فلز , طرح یا تجهیز , اندازه مرتبط به آنها باید به شکلی تطبیق داده شوند که میزان خسارات یا بازده خوردگی حداقل شود.



1-10-1) سلامتی , ایمنی محیطی و عمر محصولات:

این موارد به شرح زیر است.

1-ایمنی : شکست ناگهانی می تواند مسبب انفجار,آتش سوزی , ورود مواد مصول سمی به محیط و ریزش سازه ها شود. موارد زیادی از آتش سوزی های ناشی از نشت گاز و نفت از خط لوله هایی که در معرض خوردگی بوده اند گزارش شده است.شکست سازه ها و حوادث مربوط به آن نشان داده که سازه و اجزای آن به شدت تحت تاثیر خوردگی هستند. بسیاری از مرگ ومیر های ناشی از تصادفات اتوموبیل های فرسوده به دلیا ضعیف شدن اجزای تشکیل دهنده ماشین به وسیله تخریبهای ناشی از خوردگی می باشد. در حوادث مربوط به کار های عمرانی, سیستمهای حمل ونقل,نظامی و هوایی نیز خوردگی آثاری از خود به جا گذاشته است. پل ها , کشتی ها , هواپیماها و تا حدود زیادی استادیومهای ورزشی می توانند در ردیف مواردی قرار گیرند که در معرض شکستهای ناشی از خوردگی می باشند.و می توان از آنها صحبت کرد . در کاتولوگی به نام " فجایع مهندسی " گزارشات ثبت شده ای وجود دارد.{11}

2- سلامتی: اثر نامطلوب روی سلامتی ممکن است از آنجا حادث شود که در اثر تجهیزات و سازه های خورده شده کیفیت آب تحت الشعاع قرار بگیرد . واین تخریب توسط محصولات رها شده از از تجهیزات خورده شده انجام می شود.

3-تحلیل رفتن منابع: خسارت های ناشی از خوردگی سبب ایجاد محدودیت های اجباری روی منابع طبیعی می شوند .تضعیف منابع و جستجو برای منابع جدید در آینده منجر به بحران فلز برای و کمبود نفت خواهد شد.

4-تمیزی و ظاهر کار: از آنجایی که حس زیبا یی یک حس فطری است. و برخواسته از علاقه انسان است. حس ظاهری زیبایی ناشی از جاذبه آن است . و یک محصول طراحی شده باید در ظاهر جذاب باشد. خوردگی مانند یک جانور مخرب آفت زیبایی است. و باعث تخریب ظاهر محصولات می شود.صورت ظاهر محصولاتی که ارزش بالایی دارند باید مناسب باشد. بنابراین با روشهایی مانند الکتروپلیتینگ , اندوزینگ, پالیش مکانیکی , پالیش الکتریکی, رنگ کردن ,پوشش دادن ,اچ و بافتهای ویژه روی سطح پردازش انجام می دهیم . تمام روشهای مذکور به این منظور است که کیفیت ظاهر را بالا برده و یکپارچگی سطح حفظ شود.



5-عمر محصول: خوردگی به طور جدی عمر پیش بینی شده در طراحی ها را کاهش می دهد.می توان زمان مفید را با جایگزینی قطعات افزایش داد.عموما" در طراحی ها عمر مفید ماشینها در حدود دوازده سال در نظر گرفته می شود. اما برای بعضی حالات خاص بیشتر در نظر گرفته می شود. عمر مفید هواپیمای "A DC-3"

بیست سال است اما بعد از شصت سال هنوز این هواپیما ها پرواز می کنند.عمر مفید طراحی برای برح ایفل دو سال است . اما بیش از صد سال است که به عنوان نماد قدمت پاریس همجنان پابرجاست.دلیل این بقا ابتکار مهندسین در طراحی, مقاومت مواد در برابر محیط و اندازه گیری به موقع خوردگی در تعمیر و نگهداری می باشد.تشخیص و ارزیابی طراحی باعث افزیش عمر کاری می شود . در صورتی که طراحی موقت و بد باعث کاهش زمان کاری قطعه با زمان می شود.عمر مفید طراحی مرحله ای است که بستگی به مواردی مانند ابتکار , انتخاب صحیح مواد و تعمیر و نگهداری دارد.

6- نگهداشتن اشیاء خورده شده: نگهداری اشیاء با نشانه ها ی برجسته تاریخی طبیعی ضرورت دارد. بسیاری از بناهای تاریخی در اثر تخریب های ناشی از خوردگی در حال نابود شدن هستند.یکی از مثالهای اخیر در مورد کشتی آهنی بزرگ برگشتی بریتانیای بزرگ است که در سال 1843 ساخته شده است.از این کشتی به عنوان مادر تمام کشتی های پیشرفته یاد می شود. طبق اندازه گیری های انجام شده دارای 3000 فوت طول و وزنی معادل 1930 تن دارد. چیزی معدل 100000 درخواست جهت نگهداری آن انجام شده است.

1-11) پنج دلیل خوب برای مطالعه خوردگی :

1-مواد منابع ارزشمند یک کشور هستند . منابع موادی مانند آهن , آلومنیم, مس, کرم, منگنز, تیتانیم, و غیره به سرعت در حال کم شدن هستند.و روزی فرا خواهد رسید که کمبود این مواد مشهود باشد.

بنابراین به نظر می رسد به وجود آمدن بحران فلز در هر کجای دنیا احتمالی دور از واقعیت نیست . هشدارهای اولیه در مورد بحران فلز وجود دارد. با ذخیره کردن این منابع ارزشمند, لازم است به چگونگی تخریب آنهاتوسط خوردگی پرداخته شود و روشهایی برای رسین به تکنولوژی حفاظت آنها در برابر خوردگی ابداع شود.

2- دانش مهندسی بدون دانستن خوردگی کامل نیست. هواپیما ها , کشتی ها , اتوموبیلها و دیگر وسایل حمل و نقل بدون در نظر گرفتن بدون در نظر گرفتن رفتار خوردگی موادی که در سازه ها استفاده می شوند نمی توانند طراحی شوند. نمی توانند طراحی شوند.

3- چندین فاجعه مهندسی , مانند شکست در سازه های عمرانی , هواپیما های نظامی , سیستم های دریانوردی , کشتی های مسافربری , انفجار در خطوط لوله , انفجار در مخازن ذخیره , ریزش پلها , شکست مته های حفاری و تانکر های حمل سوخت در سالهای اخیر شواهدی هستند که نشان می دهند خوردگی عامل مهمی در به وجود آمدن فجایع مذکور می باشد. اعمال دانش حفاظت در برابر خوردگی می تواند این وقایع ناگوار را حداقل کند.

در ایالات متحده دو ملیون مایل خط لوله نیاز به حفاظت در برابر خوردگی دارند.

طراحی وسیله هایی برای بدن انسان نیاز به آگاهی کاملی در مورد دانش و مهندسی خوردگی دارد. به دلیل ماهیت خورندگی اجزاء خون در بدن انسان باید در برابر خوردگی مقاوم باشند.

5- خوردگی یک رفتار محیطی است. برای مثال آب می تواند به وسیله محصولات خوردگی آلوده شود. و غیر قابل مصرف شوند.پیشگیری از خوردگی به نوعی جلوگیری از آلودگی هوا, آب و خاک است. .