LPG هم یکی از محصولات جانبی صنعت نفت است که شامل پروپان، پروپیلن، بوتان و بوتیلن در نسبتهای مختلف است. البته قسمت عمده LPG از پروپان و بوتان با نسبتی تقریبا مساوی تشکیل شدهاست.
● مقایسه با بنزین
در مقایسه بنزین و CNG باید گفت که این گاز، اکتان بالایی دارد، تمیز می سوزد، قابل اندازهگیری است و معمولاً میزان تولید گازهای خروجی آن پایین است. وسایل نقلیه با سوخت LPG هم نسبتبه وسایل بنزینسوز و گازوئیلسوز آلودگی کمتری دارند.
گازهای گلخانهای و اکسیدهای نیتروژن حاصل احتراق LPG در وسایل نقلیه، کمتر از بنزین و گازوئیل است. همچنین در مرحله تولید، انتقال و سوختگیری، بهدلیل ماهیت گازی LPG، بر خلاف بنزین و افزودنیهای آن مثل MTBE آلودگی برای آبهای زیرزمینی را درپی ندارد.
مزایا و معایب LPG
۱) به دلیل حالت گازی، موتور خودروی LPGسوز در هوای سرد نیز به راحتی روشن میشود.
۲) سیستمهای سوخت LPG پوشیده و ضایعات تبخیری آنها قابل چشمپوشی است.
۳) حملونقل آن آسان و سوختگیری آن برای مصرفکنندگان برخلاف LNG و CNG راحت است.
۴) وسایل نقلیه LPG سوز برای استانداردشدن گازهای خروجی به استفاده از کاتالیزر نیاز ندارند.
۵) ذرات سمی حاصل از احتراق آن نسبت به بنزین و گازوئیل ناچیز است.
۶) در مقایسه با سایر سوختها، هرگونه افزایش تقاضا برای LPG از منابع گاز طبیعی و نیز منابع پالایش نفت خام قابل تامین است.
۷) نشر PAH و آلدهید حاصل از احتراق LPG نسبت به وسایل نقلیه با سوختهای فسیلی ناچیز است.
اگر این مزایا را بادقت و درمقایسه با CNG بررسی کنیم میبینیم که همه دلایل غیر از دلیل سوم، جزو مزایای CNG هم هست،ضمن اینکه با توجه به شبکه گسترده لولهکشی گاز شهری، دلیل سوم هم درمقایسه با CNG خودبهخود مرتفع می شود.
عیبهای مصرف LPG عبارتند از:
۱) مقدار انرژی LPG پایین است و از این رو تانکهای LPG در قیاس با تانکهای بنزینی و گازوئیلی فضای بیشتری اشغال میکنند.
۲) تانکهای LPG فشرده و وزن بیشتری نسبت به نوع بنزینی و دیزلی دارند.
۳) LPG ضریب انبساط زیادی دارد، بنابراین، تانکهای آن میتوانند تا ۸۰ درصد ظرفیت پر شوند.
۴) LPG سنگینتر از هواست و برای شعلهور شدن نیازمند جابهجایی مناسب است.
۵) LPG در شکل مایع، در موارد کاربرد نامناسب باعث سوختگی پوست ناشی از سرما میشود.
دراین بین، نتایج آزمایشها در اغلب کشورهای دنیا، آمار تکان دهندهای را نشان میدهد. براساس گزارش بانک جهانی، وقتی خودروی بنزین سوز به گازسوز تبدیل میشود، ظرف ۲سال مقدار آلایندههایی که ایجاد میکند، بیش از موتورهای بنزینسوز است.
▪ البته CNG هم معایبی در مقایسه با بنزین دارد که عبارتند از:۱) چون به صورت گاز وارد موتور میشود هوای بیشتری در مقایسه با بنزین جایگزین میکند و در نتیجه کارایی حجمی پایینتری دارد.
۲) مسافت کوتاهتری را در مقایسه با اتومبیلهای بنزینسوز طی میکند مگر آنکه موتور بتواند علاوه بر گاز از بنزین هم استفاده کند.
۳) سائیدگی نشیمنگاه شیر که بستگی به میزان رانندگی دارد بیشتر است.
۴) خطر آتشسوزی بیشتری به هنگام تصادف در مقایسه با اتومبیلهای بنزینی دارد ( البته تاکنون در سوابق ایمنی خطر بیشتر ثابت نشدهاست).
موتورهای گازسوز و بنزینسوزبهکارگیری هر نوع سوخت گازی در مقایسه با بنزین، رویهمرفته ۱۵ درصد از قدرت موتور اتومبیل میکاهند. ضمن اینکه مخازن گاز فضای زیادی از خودرو را اشغال میکنند و صاحبخودرو، بخشی از فضای مفید خودرواش را از دست میدهد.
از سویی شتاب خودرو کاهش مییابد، استهلاک لاستیکها بالا میرود و اگر خودروها پایه غیرگازسوز باشند، استهلاک موتور ۳۰ درصد بیشتر میشود، یعنی اگر قرار باشد موتور ۱۵ سال کار کند، فقط ۱۰ سال کار خواهد کرد.
هزینههای تعمیراتی نیز بالاتر است چون خدمات بعد از فروش این خودروها به جایگاههای خاص و ابزار ویژه تعمیراتی نیاز دارد. اینطور نیست که تعمیرکار کنار خیابان تا کمر در موتور فرو برود و رفع عیب کند؛ در ضمن زمان سوختگیری نیز طولانیتر است.
دوگانهسوز کردن خودرو باعث کاهش قدرت خواهد شد و مستلزم تغییر تجهیزات سیستم جرقهای موتور (سیستم) است. علاوه بر موارد یاد شده، از آنجا که سیستم خنککننده خودرو برای موتورهای بنزینی طراحی شده، در صورت مصرف گاز، مشکلات خاص خودش را دارد.
اگر یک کاتالیز کانورتور برای بنزین در نظر گرفته شود، ممکن است همان کارایی را برای گاز، بهعنوان سوخت، نداشته باشد. در مجموع در موتورهای دوگانهسوز، از توانمندیهای گاز استفاده نمیشود.